I dette innlegget skal vi fortelle dere litt om kommunikasjonsprosessen og former for markedskommunikasjon.
Kommunikasjonsprosessen forteller oss hvordan kommunikasjonen fungerer mellom to mennesker.

Avsender : Det er avsenderen som vil formiddle noe. I markedskommunikasjonen er markedsførenen avsender. Markedsføreren kan underbygge troverdighet på tre måter:
1- han kan vektlegge ekspertise.
2- bedriften an også fokusere på pålitlighet.
3-den tredje måten å underbygge troverdighet på er å fremstå som tiltalende og sympatisk.
Mottaker: Mottakeren er den eller dem vi ønsker å formidle et budskap til. I markedsføring kan vi si at mottakeren er målgruppen, det kan være unge mennesker som er i ferd med å etablere seg, samboere eller ektefeller med barn eller eldre. I all markedskommunikasjon er det viktig å ha klart for seg hvem som er målgruppen. Hvis ikke, kan mye av markedsføringen være bortkastet.
Mål: Målet med kommunikasjonen er at mottakeren skal reagere på en eller annen måte. Det endelige målet i markedsføring er at mottakeren skal kjøpe produktet. Ofte kan det ta tid før mottakeren bestemmer seg, derfor legges ofte markedskommunikasjonen opp i en prosess på fire stadier: Vi kan illustrere det med en modell - AIDA-modellen. De fire trinnene er oppmerksomhet (Attention), interesse (Interest), ønske (Desire) og handling (Action).
Budskap:
Innhold:
Budskapet vi skal levere må inneholde en apell. Vi har tre forkjellige typer apeller:
1, rasjonell appell: fokuserer man på egenskaper ved produktet som han vet at forbrukeren legger vekt på.
2,følelsemessig appell: håper man å vekke oppmerksomhet og interesse og å få istend salg ved å røre forbrukerens positive og negative følelser.
3, moralsk appell: er reklamebudskap som som ber deg støtte frelsearmeens humanitære arbeid , som ber deg støtte redd barna, detter er eksempler på moralsk appell.
Argumentasjon:
Argumentasjon kan skje på mange forskjellige måter, for eksepmel ved ordspill som gir n dobbel betydning.
Form:
med form mener vi bruk av illustrasjon, skrifttyper og farger. Dette gjør at produktet blir lettere å markedsføre.
Koding og dekoding: Budskapet er i utgangspunktet en tanke hos avsenderen. Når en skal formidle til andre hva en tenker, må han bruke forskjellige koder. Språket er en slik kode. Man snakker, skriver tekstmeldinger eller e-post osv. Men man bruker også andre koder, for eksempel kroppsspråket, med skuldertrekk, et hevet øyenbryn, eller et smil. Det kan ofte fortelle mer enn ord. En markedsfører bruker tekst, bilder og lyd når han en koder et budskap.
Budskapet må kodes slik at mottakeren oppfatter det. Mottakeren må altså dekode budskapet.
Kommunikasjonskanal:
Vi har to hovedformer av kommunikasjonskanalen:
-Personlige kommunikasjonskanaler = kommunikasjonen formidles gjennom mennesker
-Ikke-personlige kommunikasjonskanaler = kommunikasjonen formidles gjennom meider, ukebader, tv, radio og internett.

Massekommunikasjon: Med massekommunikasjon benytter vi oss av ikke-personlige kommunikasjonskanaler. Vi deler vanligvis massekommunikasjon inn i disse fire typene:
1 reklame
2 salgsfremmende tiltak (sales promotion)
3 PR (public relations)
4 direktemarkedsføring
Salgsfremmede tiltak: er tiltak i og utenfor forretningen rettet mot forbrukeren. Eksempler er vindusutstillinger, varedemontrasjoner og diverse tilbud.
PR: direkte oversatt betyr public relations forholdet til offentligheten. Man bruker også betegnelsen informasjon og samfunnskontakt. Hensikten med PR er å gi et mest mulig positivt inntrykk av bedriften og dens produkter overfor markedet og samfunnet og innad overfor de ansatte. Store bedrifter har egne avdelinger som bare arbeider med informasjon og samfunnskontakt.
Direktemarkedsføring: kan defineres som markedsføring der vi bruker kanaler rettet direkte motforbrukeren for å nå og levere varer og tjenester tli kundene uten å bruke mellommenn. Det finnes følgende hovedtyper av direktemarkedsføring:
- direktereklame (DM = direct mail, reklame som sendes til forbrukerenens hjemmeadresse)
- katalogmarkedsføring
- interaktiv markedsføring (markedsføring som skjer gjennom et samspill mellom kunden og markedsføreren ved elektroniske medier. Internett er et typisk medium)
Personlig salg:
Er kommunikasjon gjennom personlige kommunikasjonskanaler. Det er et umiddelbart og interaktivt forhold mellom to eller fler. Personligsalg er mest effektivt når kjøperen er kommet langt i kjøpsforbredelsen.
Kommunikasjonsprosessen forteller oss hvordan kommunikasjonen fungerer mellom to mennesker.

Avsender : Det er avsenderen som vil formiddle noe. I markedskommunikasjonen er markedsførenen avsender. Markedsføreren kan underbygge troverdighet på tre måter:
1- han kan vektlegge ekspertise.
2- bedriften an også fokusere på pålitlighet.
3-den tredje måten å underbygge troverdighet på er å fremstå som tiltalende og sympatisk.
Mottaker: Mottakeren er den eller dem vi ønsker å formidle et budskap til. I markedsføring kan vi si at mottakeren er målgruppen, det kan være unge mennesker som er i ferd med å etablere seg, samboere eller ektefeller med barn eller eldre. I all markedskommunikasjon er det viktig å ha klart for seg hvem som er målgruppen. Hvis ikke, kan mye av markedsføringen være bortkastet.
Mål: Målet med kommunikasjonen er at mottakeren skal reagere på en eller annen måte. Det endelige målet i markedsføring er at mottakeren skal kjøpe produktet. Ofte kan det ta tid før mottakeren bestemmer seg, derfor legges ofte markedskommunikasjonen opp i en prosess på fire stadier: Vi kan illustrere det med en modell - AIDA-modellen. De fire trinnene er oppmerksomhet (Attention), interesse (Interest), ønske (Desire) og handling (Action).
Budskap:
Innhold:
Budskapet vi skal levere må inneholde en apell. Vi har tre forkjellige typer apeller:
1, rasjonell appell: fokuserer man på egenskaper ved produktet som han vet at forbrukeren legger vekt på.
2,følelsemessig appell: håper man å vekke oppmerksomhet og interesse og å få istend salg ved å røre forbrukerens positive og negative følelser.
3, moralsk appell: er reklamebudskap som som ber deg støtte frelsearmeens humanitære arbeid , som ber deg støtte redd barna, detter er eksempler på moralsk appell.
Argumentasjon:
Argumentasjon kan skje på mange forskjellige måter, for eksepmel ved ordspill som gir n dobbel betydning.
Form:
med form mener vi bruk av illustrasjon, skrifttyper og farger. Dette gjør at produktet blir lettere å markedsføre.
Koding og dekoding: Budskapet er i utgangspunktet en tanke hos avsenderen. Når en skal formidle til andre hva en tenker, må han bruke forskjellige koder. Språket er en slik kode. Man snakker, skriver tekstmeldinger eller e-post osv. Men man bruker også andre koder, for eksempel kroppsspråket, med skuldertrekk, et hevet øyenbryn, eller et smil. Det kan ofte fortelle mer enn ord. En markedsfører bruker tekst, bilder og lyd når han en koder et budskap.
Budskapet må kodes slik at mottakeren oppfatter det. Mottakeren må altså dekode budskapet.
Kommunikasjonskanal:
Vi har to hovedformer av kommunikasjonskanalen:
-Personlige kommunikasjonskanaler = kommunikasjonen formidles gjennom mennesker
-Ikke-personlige kommunikasjonskanaler = kommunikasjonen formidles gjennom meider, ukebader, tv, radio og internett.

Massekommunikasjon: Med massekommunikasjon benytter vi oss av ikke-personlige kommunikasjonskanaler. Vi deler vanligvis massekommunikasjon inn i disse fire typene:
1 reklame
2 salgsfremmende tiltak (sales promotion)
3 PR (public relations)
4 direktemarkedsføring
Salgsfremmede tiltak: er tiltak i og utenfor forretningen rettet mot forbrukeren. Eksempler er vindusutstillinger, varedemontrasjoner og diverse tilbud.
PR: direkte oversatt betyr public relations forholdet til offentligheten. Man bruker også betegnelsen informasjon og samfunnskontakt. Hensikten med PR er å gi et mest mulig positivt inntrykk av bedriften og dens produkter overfor markedet og samfunnet og innad overfor de ansatte. Store bedrifter har egne avdelinger som bare arbeider med informasjon og samfunnskontakt.
Direktemarkedsføring: kan defineres som markedsføring der vi bruker kanaler rettet direkte motforbrukeren for å nå og levere varer og tjenester tli kundene uten å bruke mellommenn. Det finnes følgende hovedtyper av direktemarkedsføring:
- direktereklame (DM = direct mail, reklame som sendes til forbrukerenens hjemmeadresse)
- katalogmarkedsføring
- interaktiv markedsføring (markedsføring som skjer gjennom et samspill mellom kunden og markedsføreren ved elektroniske medier. Internett er et typisk medium)

Personlig salg:
Er kommunikasjon gjennom personlige kommunikasjonskanaler. Det er et umiddelbart og interaktivt forhold mellom to eller fler. Personligsalg er mest effektivt når kjøperen er kommet langt i kjøpsforbredelsen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar